Search This Blog

Artikel Pilihan

Jom Hafal dan Amal Doa Masuk Pasar... 💞

Alhamdulillah.. Dalam Sunnah Rasulullah Saw ada Kejayaan.. Baginda Rasulullah Saw telah ajar banyak doa kepada kita agar kita sentiasa ingat...

Muzakarah Tentang Anak

Sunday, January 16, 2011

Sabda-sabda Rasulullah saw Mengenai Anak :
  1. Bau tubuh anak-anak adalah sebagian dari angin surga.
  2. Surga itu adalah sebuah kampung kesenangan, tidak masuk surga melainkan orang yang menyukai anak-anak.
  3. Barangsiapa yang menggembirakan anak perempuannya, derajatnya seumpama orang yang menangis karena takutkan Allah SWT. Orang yang menangis oleh Allah SWT diharamkan akan api neraka ke atas tubuhnya.
  4. Ciumlah anakmu karena pahala setiap ciuman itu dibalas dengan satu derajat di surga.
  5. Barangsiapa keluar ke pasar muslimin dan membeli barang-barang dan kembali ke rumah dengan membawa buah tangan untuk anak-anaknya niscaya mendapat rahmat dari Allah SWT dan tidak akan disiksa di hari kiamat.
  6. Barangsiapa membeli akan sesuatu di pasar untuk ahli keluarganya dan ia memikulnya ke rumah pahalanya seperti ia member sedekah untuk orang yang sangat berhajat.
  7. Hendaklah mendahulukan anak perempuan daripada anak laki-laki, maka barangsiapa yang menyukakan anak perempuan seolah-olah ia memerdekakan hamba sahaya dari kalangan bani Israil.
  8. Mengutamakan uang belanja anak-anakmu.
  9. Suruhlah anak-anak mu shalat ketika berumur 7 tahun dan pukullah ia karena meninggalkan shalat ketika berumur 10 tahun dan pisahkan anak laki-laki dan perempuan dalam tempat tidurnya.
  10. Memuliakan anak-anak dengan mengajarkan kepada mereka adab dan ilmu agama. Barangsiapa memuliakan anak-anaknya maka Allah SWT akan memuliakannya di surga.
  11. Barangsiapa diberi rezeki seorang anak, wajiblah baginya mengajarkan anak itu adab dab akhlak semoga ia mendapat kemudahan rezeki dari syafaat anak-anaknya.
  12. Barangsiapa meninggalkan anak-anaknya dalam keadaan jahil dia turut menanggung tiap dosa yang dilakukan oleh anaknya itu dan barangsiapa membekalkan anaknya itu dengan ilmu dan adab, maka pahala anak itu turut diperolenya.
  13. Sesuatu yang lebih mulia diberikan oleh bapak kepada anaknya ialah mengajarkan adab. Mengajar anak tentang adab lebih utama daripada menakut-nakutkan dia dengan pukulan karena meninggalkan kebaikan atau melanggar perintah Allah.
  14. Di antara kewajiban seorang bapak kepada anaknya ialah mendidiknya dengan baik dan member nama yang baik.
  15. Sesuatu kaum yang mengadakan musyawarah lalu hadir di dalamnya seorang yang bernama Muhammad akan mendapat kebaikan kaum itu.
  16. Sesungguhnya di surga ada rumah yang disebut Darul Farah. Tidak ada yang bisa masuk Darul Farah kecuali orang-orang yang suka membahagiakan anak yatim.
  17. Setelah anak perempuan berusia 16 tahun maka nikahkanlah ia dan ketika itu seorang bapak memegang tangannya sambil berkata : “Anakku, engkau telah kudidik, kuajar, dan ku nikahkan, semoga aku dilindungi oleh Allah dari bencana dunia dan akhirat.”
  18. Seorang laki-laki bertanya : “Ya Rasulullah, kepada siapakah saya harus berbakti?” Jawab baginda, “Berbaktilah kepada ibu bapakmu!” Kata laki-laki tadi : “Ibu bapakku sudah tidak ada lagi.” Sabda Nabi, “Kalau begitu berbaktilah kepada anakmu, ibu bapakmu berhak atas dirimu dan anakmu juga berhak atas dirimu.”


Sumber : Dakwah Ila Allah

1 comment:

  1. Pesan kepada isteri dan anak dara yang kuat main fb dan instagram, jaga perilaku. Sedih bila lihat segelintir para niqabis yang tak malu tak segan letak video atau gambar buat aksi rejip kelopak mata lah, tunjuk tangan pakai inai jadi bridesmaid lah dan sebagainya.

    Saya beranggapan yang tak pakai niqob tak segedik berbanding segelintir ini. Ada buat ayat jangan terlalu over tabarruj. Awat, dalam Islam tabarruj secara over itu tak boleh, kalau tabarruj tanpa over itu boleh la ya ?

    Penyair menyebut,

    إن العيون التى في طرفها حور *** قتلننا ثم لم يحيين قتلانا

    Sesungguhnya segala mata yang pada tepinya itu ada Hurr yakni jelas mata hitam dan mata putih, ia bunuh kita kemudian ia tidak akan hidupkan segala mayat pembunuhan kita.

    Yakni mata si wanita itu menimbulkan pelbagai fitnah terhadap mangsa tenungannya.

    Syair ini dibawa oleh Syeikh Muhammad Ali as - Sobuni hafizahullah dalam Rowa'iul Bayaan Tafseer Ayat Ahkaam juzk 2 ketika mana beliau menjelaskan الزينة @ perhiasan itu ada 4,

    ➡ Khalqiyyah atau asal kejadian
    ➡ Muktasibah atau berbentuk usaha
    ➡ Zohirah
    ➡ Batinah

    Kata Ibn Mas'ud r.anhu ( seperti dalam Tafseer Qurtubi ), perhiasan berbentuk fizikal itu ialah ظاهر الزينة الثياب erti zahir perhiasan segala pakaian perempuan.

    Berkata Mujahid, iaitu bercelak, cincin dan juga melumurkan tubuh dengan pelbagai lumuran atau kita sifatkan sekarang dengan alat solekan.

    Berkata Ibn Atiyyah,

    ويظهر لي بحكم ألفاظ الآية أن المرأة مأمورة بألا تبدي شيأ وأن تجتهد في الإخفاء لكل ما هو زينة

    Zahir bagi saya dengan hukum segala lafaz ayat an Nuur 31 oleh bahawa perempuan itu ialah disuruhkandia dengan bahawa ia tak zahirkan akan sesuatu jua pun dan bahawa ia bersungguh sungguh pada menyembunyikan bagi setiap perkara yang berbentuk perhiasan.

    Itu la, nak Islamik kena NGAJI, NGAJI dan NGAJI. Tak boleh ikut ikut orang. Orang pakai niqab kita pun nak pakai, ya bagus tapi kena jaga sikap. Kita buat mesej dakwah dengan street dakwah ajak orang tutup aurat melalui badan organisasi ( tak perlu sebut ) tapi kita sendiri pun tak mampu nak jaga dari fitnah diri kita sendiri.

    Jangan marah, cuma nak habaq.

    ReplyDelete