Search This Blog

Artikel Pilihan

Jom Hafal dan Amal Doa Masuk Pasar... 💞

Alhamdulillah.. Dalam Sunnah Rasulullah Saw ada Kejayaan.. Baginda Rasulullah Saw telah ajar banyak doa kepada kita agar kita sentiasa ingat...

KISAH PEMUDA, PEREMPUAN & SEBOTOL ARAK

Sunday, December 13, 2015

Suatu hari di tepi sungai Dajlah, Hasan al-Basri
melihat seorang pemuda duduk berdua-duaan
dengan seorang perempuan. Di sisi mereka
terletak sebotol arak.
Kemudian Hasan berbisik dalam hati,
"Alangkah buruk akhlak orang itu dan baiknya
kalau dia seperti aku!".
Tiba-tiba Hasan melihat sebuah perahu di tepi
sungai yang sedang tenggelam.
Lelaki yang duduk di tepi sungai tadi terus terjun
untuk menolong penumpang perahu yang hampir
lemas.
Enam dari tujuh penumpang itu berhasil
diselamatkan.
Kemudian dia berpaling ke arah Hasan al-Basri
dan berkata, "Jika engkau memang lebih mulia
daripada saya,
maka dengan nama Allah selamatkan seorang
lagi yang belum sempat saya tolong. Engkau
diminta untuk menyelamatkan satu orang saja,
sedang saya telah menyelamatkan enam orang".
Bagaimanapun Hasan al-Basri gagal
menyelamatkan yang seorang itu. Maka lelaki itu
berkata padanya,
"Tuan, sebenarnya perempuan yang duduk di
samping saya ini adalah ibu saya sendiri,
sedangkan botol itu hanya berisi air biasa, bukan
anggur atau arak".
·
Hasan al-Basri terpegun lalu berkata,
"Kalau begitu, sebagaimana engkau telah
menyelamatkan enam orang tadi dari bahaya
tenggelam ke dalam sungai, maka selamatkanlah
saya dari tenggelam dalam kebanggaan dan
kesombongan"
Lelaki itu menjawab,
"Mudah-mudahan Allah mengabulkan
permohonan tuan"
Semenjak itu, Hasan al-Basri semakin dan selalu
merendahkan hati bahkan ia menganggap dirinya
sebagai makhluk yang tidak lebih daripada orang
lain.
Jika Allah membukakan pintu solat tahajud untuk
kita, janganlah lantas kita memandang rendah
saudara seiman yang sedang tertidur nyenyak.
Jika Allah membukakan pintu puasa sunat,
janganlah lantas kita memandang rendah
saudara seiman tidak ikut berpuasa sunat.
Boleh jadi orang yang gemar tidur dan jarang
melakukan puasa sunat itu lebih dekat dengan
Allah,
daripada diri kita.
Ilmu Allah sangat amatlah luas. Jangan pernah
taksub & sombong pada amalanmu.
Saudaraku molek cerita ni Ia boleh jadi Pengubat
Jiwa agar kita terhindar dari
sifat mazmumah.
Walau sehebat mana diri kita jangan berkata
"Aku lebih baik drpd kalian" wallahua'lam

No comments:

Post a Comment