Search This Blog

Artikel Pilihan

Jom Hafal dan Amal Doa Masuk Pasar... ๐Ÿ’ž

Alhamdulillah.. Dalam Sunnah Rasulullah Saw ada Kejayaan.. Baginda Rasulullah Saw telah ajar banyak doa kepada kita agar kita sentiasa ingat...

Sahabat

Friday, November 6, 2015

Berkata Umar bin Khattab Radhiyallahu 'anhu: "Tidaklah seorg hamba di beri kenikmatan yg lebih besar setelah keislaman, selain sahabat yg solih. Maka apabila kalian mendapati teman yg solih, peganglah ia erat2."
══════════
Berkata Imam Syafi'i:
" Apabila kalian memiliki teman - yg membantumu dlm  ketaatan - maka genggam erat tangannya, krn mendapatkan seorg sahabat itu sulit sedangkan berpisah drnya itu mudah."
══════════
Berkata Al Hasan Al Bashri:
" Sahabat2 kami lebih kami cintai daripada keluarga dan anak2 kami, krn keluarga kami mengingatkan kami pd dunia, sedangkan sahabat2 kami mengingatkan kami pd akhirat. Dan sebagian sifat mrk adalah : itsar (mendahulukan org lain dlm perkara dunia)."
═════๐Ÿ’ ๐Ÿ’ ═════
๐Ÿ’ž Berkata Luqman Al-Hakim pd anaknya:
" Wahai anak ku hendaknya yg pertama engkau usahakan setelah keimanan kpd Allah adalah mencari sahabat yg jujur. Krn ia ibarat pohon, bila engkau duduk berteduh di bawahnya, ia akan meneduhimu, bila engkau mengambil buahnya dia akan mengenyangkanmu, dan bila ia tidak memberimu manfaat, ia tidak merugikanmu."
═════๐Ÿ’ ๐Ÿ’ ═════
๐Ÿ’ž Ketika Imam Ahmad rahimahullah sakit, sampai terbaring di tempat tidurnya, sahabat beliau, Imam Syafi'i rahimahullah menjenguknya.
Maka tatkala Imam Syafii melihat sahabatnya sakit keras, beliau sgt sedih, sehingga menjadi sakit krnnya.
Maka ketika Imam Ahmad mengetahui hal ini, beliau menguatkan diri utk menjenguk Imam Syafi'i.
Ketika beliau melihat Imam Syafi'i beliau berkata:
"Kekasihku sakit, dan aku
menjenguknya. Maka aku ikut menjadi sakit krnnya.
Kekasihku telah sembuh dan ia menjengukku. Maka aku menjadi sembuh
setelah melihatnya."
═════๐Ÿ’ ๐Ÿ’˜๐Ÿ’ ═════
๐Ÿ Ya Allah berikan kpd kami sahabat sahabat yg solihah
๐Ÿ Allah berfirman :
: {ูˆุณูŠู‚ ุงู„ุฐูŠู† ุงุชู‚ูˆุง ุฑุจู‡ู… ุฅู„ู‰ ุงู„ุฌู†ุฉ ุฒู…ุฑุง} .
Imam Ibnul Qayyim berkata menafsirkan ayat ini: "Allah enggan memasukkan manusia ke dln syurga dln keadaan sendirian, maka setiap org akan masuk syurga bersama sama dgn sahabatnya"
๐ŸŒฟ Aku memohon kpd Allah, dgn namaNya dan sifat2Nya yg mulia, agar kita menjadi sahabat sejati dlm ketaatan, yg kelak tgn2 ini akan mengganding tgn yg lain memasuki syurgaNya.
Aamiin..  Ya Rabbal ร€alamiin

No comments:

Post a Comment