Search This Blog

Artikel Pilihan

Jom Hafal dan Amal Doa Masuk Pasar... 💞

Alhamdulillah.. Dalam Sunnah Rasulullah Saw ada Kejayaan.. Baginda Rasulullah Saw telah ajar banyak doa kepada kita agar kita sentiasa ingat...

Hukum memakai tudung lycra

Tuesday, November 25, 2014

Mohammad Haidzir Hussin
November 12 at 3:46pm · Edited ·
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بسم الله الرحمن الرحيم

Berhati Hati BerFatwa, Jangan MENYESATKAN
Fadli Yusof ni tak membezakan antara aurat wanita depan lelaki yg boleh kahwen (ajnabi) dgn aurat ketika solat.

Apa yg disebut oleh beliau tu adalah aurat ketika berada sesama ajnabi. Ada pun aurat solat cukup dgn Menutup Warna Kulit. Ini kerana kain apa pon tak akan dapat mengelak dari mengikut bentok badan khususnya ketika RUKU' dan SUJUD.

Di bawah ini saya sertakan petikan mengenai batas aurat dlm solat menurut Mazhab Syafiee.
Berkata penyusun kitab

فتح المعين
...(وثالثها ستر رجل) ولو صبيا (وأمه) ولو مكاتبة وأم ولد (ما بين سرة وركبة) لهما ولو خاليا في ظلمة للخبر الصحيح : لا يقبل الله صلاة حائض، أي بالغ إلا بخمار، ويحب ستر جزء منهما ليتحقق به ستر العورة، (و) ستر حرة ولو صغيرة (غير وجه وكفين) ظهورهما وبطنهما إلى الكوعين (بما لا يصف لونا) أي لون البشرة في مجلس التخاطب، كذا ضبط بذلك أحمد ابن موسى بن عجيل، ويكفى ما يحكى لحجم اﻷعضاء لكنه خلاف اﻷولى، ويجب الستر من اﻷعلى والجوانب لا من اﻷسفل

Mengulas kata kata فتح المعين itu, penyusun إعانة الطالبين di antara lain berkata:

(قوله بما لا يصف لونا) متعلق بستر العورة بالنسبة للرجل واﻷمة والحرة، أي يجب ستر العورة بما، أي بجرم يمنع إدراك لونها لمعتدل البصر عادة، فلا يكفي ما لا يمنع ذلك كزجاج وقف فيه ومهلهل النسج، ولا يكفي الستر باﻷلوان كاﻹصباغ التي لا جرم لها ﻷنها ليست بجرم، وقوله في مجلس التخاطب قال ع ش هو يقتضي أن ما منع في مجلس التخاطب وكان بحيث لو تأمل الناظر فيه مع زيادة القرب للمصلى جدا ﻷدرك لون بشرته لا يضر وهو ظاهر قريب، (قوله كذا ضبطه) أي الساتر المعلوم من السياق، وقوله بذلك أي بما لا يصف لون البشرة في خصوص مجلس التخاطب، (وقوله ويكفي ما يحكي لحجم اﻷعضاء) أي ويكفي جرم يدرك الناس منه قدر اﻷعضاء كسراويل ضيقة، وقوله لكنه خلاف اﻷولى أي للرجل، وأما المرأة والخنثى فيكره لهما، ...

Yang maksudnya:
Sah solat dengan pakaian yang menutup aurat (menutup warna kulit) sekalipun pakaian tersebut ketat. Bagi lelaki yang memakai pakaian ketat hukumnya khilaf aula (menyalahi yg lebih utama) dan adapun bg perempuan hukumnya makruh.

Penyusun Matla,a'l Badrain مطلع البدرين pula mengatakan:
(دان منوتف) ورنا عورة
(Dan menutup) warna aurat

Ulasan:
Penyusun tak kata pon bentok badan. Jadi sama lah dgn maksud فتح المعين
والله أعلى وأعلم

No comments:

Post a Comment