Search This Blog

Artikel Pilihan

Jom Hafal dan Amal Doa Masuk Pasar... 💞

Alhamdulillah.. Dalam Sunnah Rasulullah Saw ada Kejayaan.. Baginda Rasulullah Saw telah ajar banyak doa kepada kita agar kita sentiasa ingat...

Bayan usaha di Madinah

Tuesday, October 21, 2014

Ali Russia added 6 new photos.
17 hrs ·

Allahuakhbar - Bayan Khas 3 dalam 1 di Madinah.

Terjemahan oleh Syeikh Maulana Arif Sulawesi..

Pembayan Pertama
Pak Kiyai Cecep Firdaus Syura Dakwah Indonesia

Ringkasan Bayan:

Kiblat Solat di Kaabah..tp tempat org Islam Paling ramai di indonesia...
Indonesia terdiri dari 17 ribu pulau..13 ribu ada org tinggal..4 ribu pulau kosong tiada org..
Indonesia ada 290 Juta penduduk..90% Muslim..
Kalau di kampung2 kebanyakkannya 100% Muslim..

Jemaah Dakwah dari Nizamuddin mula2 masuk ke indonesia pd Tahun 1952..

Jemaah indonesia pertama yg ke ipb pada tahun 1956..5 org... semua dah mati kecuali seorang iaitu Syaikh Abdul Razak Khaidir..org asal Jakarta..Jemaah ni jumpa Maulana Yusur..tp sayangnya Syaikh Abdul Razak ke sana umur muda 16 tahun jadi beliau ke sana dgn niat menuntut ilmu bukan untuk Jazbah Dakwah..beliau masih hidup lagi skrg ini..

Jemaah kedua ke Ipb ialah pd tahun 1975..juga 5 orang..semua juga dah meninggal dunia kecuali saya...

Jemaah pertama masuk ke Jakarta dan iktikaf di Masjid Kebon Jeruk ialah jemaah Syaikh Lutfi Rahman Bangladesh..Beliau lah yg menetapkan Masjid Kebon Jeruk sebagai Markaz Dakwah Indonesia..

Dari markaz Kebon Jeruk..setiap hari satu jemaah ke ipb..
Ada 67 ribu org indonesia telah keluar 4 bulan..
Ijtima Indonesia 2009 ada 100 ribu org..
Kemudian Masyaikh tetapkan untuk ijtima di buat di banyak tempat agar yg jauh boleh datang...ijtima telah di buat di 16 tempat..260 ribu org telah datang..

Di indonesia kalau jemaah india pakistan bangladesh datang Masjid2 ada yg tutup tak bagi masuk tp kalau Jemaah2 Arab terutamanya dri Mekah Madinah datang maka semua org suka dan Masjid2 di Buka..jadi skrg kami mahu taskel Jemaah Dari Madinah ke Indonesia lepas Haji ni..siapa sedia???

Pembayan kedua

Jemaah France..Syeikh Ali ka'aqie..

Ringkasan Bayan:

Orang semua rasa tinggal di Bumi Eropah ini satu nikmat..Bahagia..
Hakikatnya semua ini tipu..sebab apa sy kata tipu..sb sy ini lahir di France..membesar di France dan bahasa pertama yg keluar dari mulut sy ialah bahasa france..

Kerajaan France telah habiskn banyak duit untuk beri kehidupan yg terbaik untuk rakyat tp walaupun sekolah memandu di sediakan tetap banyak exsident..

walaupun kempen tentang pergaulan bebas telah di adakan tp ramai saja yg mati sb aids..walaupun program mcm2 telah di buat tp ramai yg mati bunuh diri..setiap tahun purata 8 ribu org bunuh diri..sedangkan kerajaan telah korbankan banyak duit..

Mereka bunuh diri bukan sebab miskin..gaji org2 yg bunuh diri tu kebanyakkannya 80 juta sebulan..umur pula umur muda..hakikkatnya jiwa mereka kekosongan..

Masyaikh2 Dakwah telah hantar jemaah sebanyak mungkin..asbab dari itu alhamdulillah Dakwah berjalan dan bergerak..

Dakwah masuk ke France pd tahun 60..ketika itu ada 1 masjid..(Jemaah2 Dakwah masuk hingga gereja2 telah di beli dan di buat Masjid)..kini ada hampir 2000 masjid seluruh France..

Umat Islam di France ada 7 Juta..ada saja jemaah yg di hantar ke ipb untuk belajar Dakwah..

Usaha Dakwah jd maju di France oleh kerana kesatuan yg berlaku..org luar lihat pelik dalam satu jemaah ada org hitam dan ada org putih..ia satu pekara yg amat sukar untuk satukan org hitam dan org putih tp asbab kerja Dakwah Tabligh ini Umat telah bersatu..

Mereka bersatu dalam kasih sayang dan sama2 fikir bagaimana seluruh umat dapat amal Agama dalam kehidupan mereka..kami berharap ada Jemaah yg di hantar lebih byk lagi ke negara kami..dan sy azam untuk bawa satu jemaah ke indonesia...

Pembayan Ketiga
Sheikh Abdul Aziz Alwi Bougizi(org arab Madinah)

Ringkasan Bayan:

Sy tak perlu tambah byk kerana kita telah dgr karguzari France..

ALLAH Swt Hantar kita ke dunia bukan hanya untuk Ibadah sahaja bahkan juga untuk Mengenal Siapa Dia ALLAH dan juga untuk memperkenalkan ALLAH kepada seluruh manusia..

Zaman Jailiyyah ada org cerdik..ada org kaya..ada org pedagang..ada org petani..Tapi semua ni sesat...bukan sb dia org pandai..bukan sb dia org kaya..bukan sb dia pedangan petani..Tapi di sebabkan mereka Tak Kenal Siapa dia ALLAH..

13 tahun Nabi Saw di Mekah usaha atas iman para Sahabat...Abdulloh bin Mas'ud r.A kata 'Kami belajar Iman kemudian baru kami belajar Quran'...jd bila iman dan betul mantap,apa2 saja yg Quran perintahkan kami siap untuk Taat n Amal...umat hari ni belajar Quran dlu baru belajar iman..shingga walaupun dah khatam Quran tp tak mampu nk amalkan apa yg Quran perintahkan...Bila Baca ayat 'Laknat ALLAH ke atas penipu'...sdgkan dia yg baca tu lah penipu besar...bila baca ayat penzalim dia rasa biasa sdgkan dialah penzalim besar...baca ayat munafiq dia kata ni bukan sy..bila baca ayat tntg mukmin..ini lah ayat untuk sy...

Sahabat2 Nabi Saw belajar Iman dlu..shgga mereka rasa resah takut kalau2 mereka ni munafiq..Saidina Hanzalah r.A ni shahid di uhud di mandikan oleh Malaikat hingga di pggl ' Ghaslul Malaikah'...tp dlm hidup dia..dia pernah terfikir yg dia ni mgkin munafiq..shgga dia takut..menangis..dan brjumpa Nabi Saw...begitu juga Abu Bakar..sdgkan beliau di jamin syurga..tp pernah juga beliau takut kalau2 mereka ini munafiq...kita semua niat untuk belajar korban

Laporan Madina oleh ustaz Ahmad Farkhan@khann Daie

1 comment: