Search This Blog

Artikel Pilihan

Jom Hafal dan Amal Doa Masuk Pasar... 💞

Alhamdulillah.. Dalam Sunnah Rasulullah Saw ada Kejayaan.. Baginda Rasulullah Saw telah ajar banyak doa kepada kita agar kita sentiasa ingat...

Surat Khutbah Umar Al Khattab ‘Jalan Kejayaan Muslim’

Tuesday, August 13, 2013

Umar Al Farouk Menulis:
“… Kemudian selepas itu, saya memerintahkan anda dan semua anggota tentera yang bersama-sama dengan anda untuk menjadi taat kepada Allah dalam semua keadaan dan adalah lebih baik daripada senjata terhadap musuh dan muslihat yang kuat dalam peperangan. 

Saya menyuruh kamu dan tentera yang bersama dengan anda untuk menjadi lebih berhati-hati dan takut kepada jenayah anda sendiri dan dosa daripada musuh kamu, sebagai jenayah dan dosa-dosa tentera lebih merbahaya kepada mereka daripada musuh-musuh mereka. 

Umat ​​Islam yang menang hanya kerana musuh-musuh mereka yang tidak taat kepada Allah, dan jika tidak demikian, kita tidak mempunyai kuasa ke atas mereka, kerana tidak bilangan kami adalah sama dengan bilangan mereka, mahupun senjata kita adalah seperti mereka. 

Jika kita melakukan jenayah dan dosa-dosa yang mereka lakukan, maka mereka (musuh-musuh kita) akan mempunyai kelebihan berbanding kita dalam kuasa. Dan jika kita tidak akan mendapat kemenangan ke atas mereka dengan kebaikan kita, kita juga tidak menguasai mereka dengan kekuatan kita. 

Dan anda juga perlu tahu bahawa dalam berarak kamu ini (untuk jalan Allah) ada pengawal (malaikat) ikut bersama kepada mu dari Allah untuk menonton dan menilai kita, dan mereka tahu semua apa yang anda lakukan. 

Jadi malulah kepada mereka dan tidak melakukan maksiat kepada Allah (kejahatan dan dosa) semasa kalian akan di jalan Allah dan janganlah kamu mengatakan [takbur]: ‘. Musuh kami adalah lebih teruk daripada kita, supaya mereka tidak akan menguasai kami’ 

– Mungkin ada orang yang lebih teruk daripada yang lain boleh menguasai yang lain sebagaimana (orang-orang kafir) orang-orang Majusi menguasai Bani Israel apabila mereka (kedua) terlibat diri dengan maksiat terhadap Allah. 

Dan meminta bantuanlah dari Allah ke atas diri kamu, (untuk menyelamatkan mu daripada jenayah dan dosa) Allah SAMA seperti yang anda memohon kepada Allah untuk kemenangan ke atas musuh-musuh nyata anda … Saya memohon kepada Allah (swt) untuk itu, kedua-duanya untuk anda dan untuk kita. “

No comments:

Post a Comment